Het zal u maar gebeuren: op uw Facebook-tijdlijn verschijnt een advertentie voor een crème. Uit nieuwsgierigheid besluit u vervolgens om op de advertentie te klikken. Enkele weken later ontvangt u een pakketje thuis, met daarin een tube van die crème én een factuur van €50,- die u binnen twee weken dient te betalen. U begrijpt er helemaal niets van, aangezien u nooit iets besteld heeft en ook niet uw adresgegevens heeft ingevuld. Wat zijn in zo’n situatie uw rechten en plichten?
Voor sommige bedrijven is het ongevraagd toesturen van producten een manier om klanten te werven. Veel mensen zullen immers, om problemen te voorkomen, de rekening betalen. Dat hoeft echter niet. Sterker nog, artikel 7:7 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat u in zo’n geval het product kosteloos mag houden. U hoeft er dan niet bang voor te zijn dat de verkoper verdere juridische stappen tegen u zal kunnen ondernemen. Daarvoor moet het bedrijf namelijk kunnen bewijzen dat u met hen een koopovereenkomst hebt gesloten. Het enkele klikken op een advertentie is onvoldoende om een koopovereenkomst te sluiten.
Heeft u zelf iets vergelijkbaars meegemaakt en twijfelt u of u het product mag houden? Of heeft u een andere juridische vraag? Kom dan gerust eens langs op ons spreekuur of stuur ons een bericht via Facebook. De medewerkers van Wetswinkel Nijmegen staan dan voor u klaar