Tussen de zomerse temperaturen, ijsjes en ongeplande barbecues door zijn geannuleerde afspraken een minder prettig gegeven. Bij een uitgevallen trein kennen we onze rechten: een gratis croissantje bij de kiosk met een goede kop koffie lost het probleem op. Maar wat zijn onze rechten als onze vlucht naar een pittoresk vakantieoord wordt geannuleerd? Menig van ons hebben weleens deze situatie meegemaakt. Betekent dit nu dat u spreekwoordelijk de boot heeft gemist?
Als passagier heb je recht op vergoeding bij een geannuleerde vlucht. Let hierbij wel op dat er aanvullende eisen gelden voor de compensatieregels. Deze zijn vastgelegd in EU-verordening 261/2004. De hoogte van deze vergoeding zal doorgaans tussen de €125,- en €600,- per vliegticket liggen. In principe komt u in aanmerking voor deze vergoeding. Bent u echter 14 dagen voor de vlucht op de hoogte gesteld van de annulering, via een andere route gereisd zonder veel tijdsverlies of is er sprake van overmacht, dan komt u niet in aanmerking voor deze vergoeding. Afhankelijk van de omstandigheden heeft u recht op opvang en bijstand in de vorm van een drankje, maaltijd of overnachting. Bij annulering moet de luchtvaartmaatschappij u de keuze bieden tussen terugreizen via een andere route naar uw eindbestemming tegen dezelfde voorwaarden of terugbetaling van uw vliegticket binnen zeven dagen.
De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging die u oploopt. De luchtvaartmaatschappij is verplicht deze vergoeding aan u uitkeren. Laat u dus niet van de wijs brengen. Mocht u nu toch juridische problemen ondervinden en wilt u gratis juridisch advies? Schroom dan niet om bij ons langs te komen! De medewerkers van Wetswinkel Nijmegen helpen u graag!